Hopp och lek

SUP är roligt och toppenbra komplement till arbetet som musiker. Här tränar jag på att ”svänga på en femöring”. Man kliver bakåt på brädan tills fören lyfter och då går det lätt svänga runt en boj eller liknande. Det är också lätt hänt att plurra :-)

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar

Dylankväll med Stålspets Trio

Bob Dylan fyller 85 år och Stålspets Trio passar på att hylla honom med en helkväll på anrika Engelen i Gamla stan i Stockholm 26/5. Vi framför drygt trettio Dylanlåtar, däribland Like a rolling stone, Make you feel my love, Don’t think twice, Sara, You gotta serve somebody, Country Pie, Blowin in the wind, I threw it all away, Maggies farm och många många fler…

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar

Olga Uvaroff

Sångerskan Olga Uvaroff och jag gjorde en konsert i Torpa kyrka. Blandat program med både Abba, Elvis, alphorn och psalmer. Publiken bifall var översvallande positivt.

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar

Rock’n’roller Mini

Jag håller på och experimenterar med att lasta denna vagn som kallas Rock’n’roller Mini. Målet är att underlätta riggning inför spelningar. Istället för 5-6 vändor fram och tillbaka mellan bilen och scenen (för att bära in alla fodral och väskor) hoppas jag att det nu räcker med 2-3 vändor?

Vagnen har jag haft i många år men nästan aldrig använt. Inspiration har jag fått av duktige artistkollegan Jonas Hofer. Han har en större vagn och rullar fram sin utrustning med de flesta kablar redan istoppade i rätt kontakter(!)

Jag kommer antagligen förbättra/förenkla min packning ytterligare, vägen är målet.

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar

Telecaster

Äntligen färdig! Denna Telecaster har jag plockat ihop på lediga stunder under vintern .

Arbetet i korthet: Sju tunna lager vapenkolv-olja på rostad askkropp, vänsterställt stall och Lundgren BJFE-mickar (mickar som produceras i Jönköping och håller högsta klass). Plektrumskydd samt halsmickhållare gjorde jag av granfaner som jag limmade ihop och färgade med Herdins lackbets. Lättviktare endast 2,8 kg och både låter och känns toppen!

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar

Dylanmässa

Tack till präst Pär Friberg för initiativ och arrangemang av en Bob Dylanmässa. Vi spelade inför ett fullsatt Gåsinge kyrka i Sörmland, mycket roligt och givande på alla sätt!

Lotta Bergil skötte körledning och allsång, Pär Friberg höll i andakten och min trio fick äran att spela o sjunga. Vi hoppas få uppföra denna mässa flera gånger runt om i Sverige.

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar

Dylanmässa med Stålspets Trio, varmt välkomna!

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar

En vecka i Västernorrland på turné

Hemkommen från en veckas turné med produktionen Riddarna av det amerikanska fläsket. Det är en berättarföreställning med skådespelaren/sångerskan Josefina Asker Beck och mig. Det handlar om skogsbruket på 1850-1930 talet, både berättelser och musikinslag, Jag spelar sked, såg, gitarr, sjunger och har små repliker. Josefina berättar och sjunger. Scenkonst Västernorrland producerade turnén med den äran.

Bilden är från frukostmatsalen i Örnsköldsvik. Underbart att få starta dagen med frukost i en nästan folktom matsal med spatiös takhöjd och vacker miljö. Livet som kulturarbetare kan ibland kännas kungligt!

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar

1:a soloturnén med egna visor genomförd!

Första turnén som bygger på egna visor, instrumentala nummer och quiz är nu genomförd. Tack till arrangörer o publik i Katrineholm, Gnesta, Vadsbro-Blacksta och Vaxholm!

Jag kommer fortsätta utveckla detta koncept, skriva fler sånger och åka ut igen 🙂

Nu till veckan väntar musikal i Dunker skola och festgig med Stålspets Trio. Därefter turné med Josefina ”Amerikanska fläsket”, Dylanmässa med Stålspets Trio i Gåsinge kyrka (1 mars) och annat, keep on!

Vår lokal, Gnesta. Enkelt att trivas i detta rum och vego-maten håller toppklass, extra eloge till den unge kocken Mangne! Bland det godaste jag ätit.

Fr. vänster 12-strängad ak-gitarr Furch (tjeckisk gitarr som hängt på väggen i Tamburine Studio i många år, jag köpte billigt beg och justerade halsen)

Telecaster av ihopplockade delar med Lundgren P-90.

Oktavmandolin byggd av Christer Ådin i Grebbesta.

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar

Pedalbord

Det ligger i sakens natur att pedalbord är under ständig utveckling, jakten på det perfekta ljudet tar aldrig slut. Men just nu känns det bra :-) trevlig känsla!

Detta lilla pedalbord är det jag använder oftast vid livespelningar. Fungerar toppenbra för till exempel 12-strängad akustisk gitarr, oktavmandolin och Telecaster thinline med P90-mickar. Under pedalbordet (syns ej på bilden) sitter en strömdosa av bra kvalitet DC7 Cioks vilket säkerställer stadig och brumfri funktion, skööönt!

Detta bord använder jag när jag tex kompar sångerskor eller gör solokonserter. Det låter jättebra och dessutom litet & behändigt att bära med sig!

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar